Проект нової редакції закону про місцеві державні адміністрації буде зареєстрований у парламенті до 20 жовтня
У тому, що нову редакцію закону «Про місцеві державні адміністрації» треба приймати якнайшвидше, не сумніваються ні народні депутати, ні експерти, ні представники асоціацій місцевого самоврядування. У найближчі тижні будуть знайдені оптимальні варіанти вирішення деяких дискусійних питань і законопроект буде зареєстрований у Верховній Раді, щоб народні депутати мали змогу розглянути його вже на пленарному тижні, який розпочнеться 20 жовтня.
Про це сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода, коментуючи результати першого засідання робочої групи з питань впровадження реформи децентралізації влади в Україні, створеної Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
Учасники робочої групи розглянули концептуальні пропозиції, закладені у нову редакцію закону «Про місцеві державні адміністрації» (завантажити текст законопроекту).
«Головне, що пропонує проект закону – це структуризацію повноважень місцевих держадміністрацій, виходячи з перспективи внесення змін до Конституції. Місцеві адміністрації виконуватимуть три основні функції: координуватимуть діяльність територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, забезпечуватимуть законність на території, а також і надалі, до внесення змін до Конституції, здійснюватимуть функції виконавчого органу обласних та районних рад. Крім цього районні державні адміністрації мають стати інституційно більш спроможними, тому доцільно в законі розмежувати їхні і обласних державних адміністрацій повноваження», – нагадав В’ячеслав Негода.
Найбільшу дискусію учасників робочої групи викликало питання статусу голів місцевих державних адміністрацій. Експерти та представники асоціацій майже одностайно висловилися за те, щоб голови МДА були держслужбовцями, а не змінюватися щоразу при зміні Президента чи Уряду. На їхню думку, статус держслужбовців на цьому етапі реформи треба надати принаймні головам РДА та їх заступникам. Частина ж учасників вважала, що немає змісту змінювати алгоритм призначення голів МДА на перехідний період – до внесення змін до Конституції і перетворення МДА на органи префектурного типу.
Також дискусію викликало питання щодо того, де мають бути виписані повноваження МДА з забезпечення законності – у законі про місцеве самоврядування чи у законі про місцеві державні адміністрації. В робочій версії функція забезпечення законності виписана окремим розділом в законопроекті про про місцеве самоврядування, але було висловлено вагомі аргументи, що це має стати частиною закону про місцеві державні адміністрації.
Також були зауваження, чи можна законом визначати структуру МДА, чи все-таки адміністрації мають робити це самостійно.
За словами заступники керівника робочої групи, народного депутата Віталія Безгіна, попри деякі розбіжності у позиціях учасників обговорення, затягувати процес підготовки законопроекту вже не можна. Тому учасники робочої групи зведуть усі пропозиції до єдиної порівняльної таблиці і наступного тижня шукатимуть компроміси по кожному з дискусійних питань.
Ознайомитися з текстом важливих для продовження децентралізації законопроектів та дізнатися більше про перебіг їх обговорення можна у спеціальній рубриці «Зміни до законодавства» порталу «Децентралізація».