Передача земель державної власності в користування об‘єднаним територіальним громадам
Кабінет Міністрів України погодив законодавчі механізми передачі у власність об‘єднаних територіальних громад (ОТГ) землі, у тому числі землі поза межами населених пунктів. 31 січня 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв Розпорядження «Про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об’єднаних територіальних громад». Відповідно до розпорядження Держгеокадастр мав передати землі державної власності за межами населених пунктів у комунальну власність ОТГ до кінця 2018 року. Відповідне рішення передбачає оформлення відповідних урядових доручень Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру.
Прийняте урядом рішення удосконалило механізм управління у сфері земельних ресурсів, дало змогу чітко й прозоро формувати дохідну частину місцевих бюджетів у частині плати за землю. У свою чергу, це стимулює територіальні громади до добровільного об’єднання з метою формування спроможних органів місцевого самоврядування.
Розпорядження щодо передачі землі державної власності за межами населених пунктів у комунальну власність ОТГ прийнято на підставі трьох нормативно-правових актів.
- Земельний кодекс України. Стаття 117 «Передача земельних ділянок державної власності в комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності в державну власність»
- Розпорядження Кабінету міністрів України «Про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об’єднаних територіальних громад»
- Закон України «Про місцеве самоврядування». Стаття 26
За даними групи фінансового моніторингу Центрального офісу реформ при Міністерстві регіонального розвитку , будівництва та житлово- комунального господарства України, плата за землю становить близько 15 % у структурі надходжень до загального фонду місцевих бюджетів, а в надходженнях місцевих податків і зборів – понад 50 %.
Для моніторингу процесу передачі земель процесу створено спеціальний портал http://otg.land.gov.ua і відкрито гарячу лінію для консультацій: 0-800-50-25-28.
На цьому інформаційному ресурсі розміщено алгоритм, що містить етапи передачі земель за межами населених пунктів до комунальної власності ОТГ:
1. ОТГ звертається з клопотанням до обласного управління Держгеокадастру.
2. Інвентаризація земель ОТГ, які до цього не були передані в користування.
3. Реєстрація проінвентаризованих ділянок у державному кадастрі.
4. Передача земель у комунальну власність громади наказом начальника обласного управління Держгеокадастру.
Механізм передачі земель – максимально прозорий і враховує декілька кроків:
- звернення в територіальний орган Державної служби з геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) із заявою про передачу землі
- інвентаризації землі
- ухвалення рішення і реєстрація права власності в органах юстиції.
Передача земель здійснюється за заявницьким принципом. Це означає, що рада ОТГ на сесії має прийняти рішення про звернення до Держгеокадастру щодо передачі земель у комунальну власність і подати таку заяву за адресою. На фініші процесу – підписати акт приймання-передачі та з цим документом звернутися до державного реєстратора майнових прав для реєстрації комунальної власності на ці ділянки.
Інвентаризація земель перед передачею ОТГ проводиться за рахунок державного бюджету.
Передача земель за межами населених пунктів у розпорядження громад – це насамперед посилення їхньої спроможності й передумова для сталого місцевого розвитку.
Для ОТГ після отримання ними земель за межами населених пунктів у власність істотно розширюється ресурсна база, якою місцеві органи влади зможуть розпорядитися на користь громадян.
Передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об’єднаних територіальних громад» важливе з кількох причин.
- По-перше, дасть змогу ОТГ контролювати надходження від плати за оренду землі за межами населеного пункту й земельного податку з неї.
- По-друге, відтепер ОТГ зможе розробляти генеральні плани всієї території громади, а не лише окремих населених пунктів.
- По-третє, це унеможливить виникнення ситуацій з рейдерським захопленням землі, які дотепер могли відбуватися.
- По-четверте, це вплине на економічний розвиток ОТГ.
Таким чином, передача земель за межами населених пунктів важлива для ОТГ, оскільки Держгеокадастр більше не зможе в односторонньому порядку, без згоди громади, розпоряджатися цими землями. Завдяки ініціативі уряду відтепер не чиновники, а самі громади прийматимуть рішення, які сприятимуть розвитку сільськогосподарського виробництва, залученню інвестицій, істотно збільшать надходження до місцевих бюджетів. Органи місцевого самоврядування ОТГ отримали можливості в частині наповнення місцевих бюджетів за рахунок використання земельних ресурсів. Рада громади сама визначає ставку земельного податку, 100 % якого залишається в місцевому бюджеті.
Окремо повідомляємо про 8 головних нововведень у земельному законодавстві
З початку року земля перейшла у власність територіальних громад. Ключові зміни, які дозволять громадам ефективніше використовувати земельні ресурси, внесено в Земельний кодекс, в Закони України «Про землеустрій», «Про оцінку землі», «Про Державний земельний кадастр».
Огляд змін до Закону № 2498-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розв’язання питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні»:
- Оренда польових доріг
- Земельні ділянки державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, розташованих у масиві земель сільгосппризначення (крім польових доріг, що обмежують масив), передаються в оренду (на 7 років) без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами.
- Передача в оренду земельних ділянок державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, здійснюється за умови забезпечення безоплатного доступу усіх землевласників до належних їм ділянок.
- Оренда лісосмуг
Земельні ділянки під полезахисними лісосмугами, які обмежують масив земель сільгосппризначення, передаються у постійне користування державним або комунальним підприємствам або в оренду фізичним та юридичним особам з обов’язковим включенням до договору оренди землі умов щодо отримання та збереження таких смуг і забезпечення виконання ними функцій агролісотехнічної меліорації.
- Невитребувані та нерозподілені паї
- Якщо до 1 січня 2025 р. власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
- Нерозподілені ділянки можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням.
- Протягом 7 років з дня держреєстрації права комунальної власності на земельну ділянку, сформовану з невитребуваної земельної частки (паю), забороняється її передача у приватну власність (крім передачі її власнику невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємцям).
- Інвентаризація масиву земель
При інвентаризації масиву земель сільгосппризначення здійснюються такі заходи:
- внесення відомостей до Державного земельного кадастру відомостей про сформовані земельні ділянки;
- формування невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок;
- формування земельних ділянок сільгосппризначення під польовими дорогами;
- формування земельних ділянок сільгосппризначення під лісосмугами;
- виправлення помилок Державного земельного кадастру щодо об’єктів, розташованих в межах масиву.
- Обмін
Обмін земельних ділянок здійснюється лише в разі, якщо обидві ділянки мають однакову грошову оцінку, або якщо різниця між оцінками становить не більше 10%.
- Істотна частина
Особою, якій належить право користування істотною частиною земель сільгосппризначення, є землекористувач, якому належить право користування земельними ділянками загальною площею не менше 75% усіх земель масиву.
- Обмежений емфітевзис та суперфіцій
Строк користування земельною ділянкою державної, комунальної та приватної власності: емфітевзис (право користування чужою земельною ділянкою для сільгосппотреб) та суперфіцій (право користування чужою земельною ділянкою для забудови) не можуть перевищувати 50 років.
- Колективні землі
З 1 січня 2019 р. землі колективних сільгосппідприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.
Зазначений закон є підставою для держреєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного закону переходять до комунальної власності.